Akcja
Wspieramy Polską Kulturę
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.

Krzysztof Dzikowski

krzysztof-dzikowski

DŹWIĘK

Autor tekstów piosenek, scenarzysta filmowy, dramaturg, literat.

Ukończył scenopisarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, a także Warszawską Szkołę Fotografii, filologię polską - studia podyplomowe w Warszawskiej Wyższej Szkole Humanistycznej. Napisał i nagrał kilkaset utworów, z których najważniejsze to: Anna Maria, Ciągle pada, Mały książę, Dozwolone do lat osiemnastu, Tak bardzo się starałem i wiele innych. Jest również autorem piosenek wykorzystywanych w filmach i serialach telewizyjnych. Pisał dla Czerwonych Gitar, Czesława Niemena, Seweryna Krajewskiego, Maryli Rodowicz, Ireny Jarockiej, Alibabek, Anny German, Piotra Cugowskiego i innych.

Członek Rady Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Przewodniczący Związku Zawodowego Twórców Kultury, Przewodniczący Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR, Członek Związku Literatów Polskich.

"Z radością przyjąłem zaproszenie do udziału w jury Polskiego Festiwal Sztuki Orzeł 2016, ponieważ jego założenia były zbieżne z moimi postulatami w staraniach o byt polskiej kultury, o który od szeregu lat walczyłem w związkach i stowarzyszeniach twórczych. Jako przewodniczący Związku Zawodowego Twórców Kultury i Prezes Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR, zawsze uważałem i będę uważał, że taka będzie kondycja naszej kultury jaka będzie kondycja jej twórców. Kultury narodowej nie da się sprowadzić z innych krajów, jak na przykład stal i elektronikę, musimy sami ją tworzyć i wypracować. Z uświadomieniem tych oczywistych prawd nie jest najlepiej, o czym przekonałem się, dyskutując na jednym z portali społecznościowych, kiedy pewien młody człowiek na moje stwierdzenie, że kultury nie da się sprowadzić, odparł: jak to, przecież sprowadzamy X-factora i różne atrakcyjne gry i konkursy. Wylogowałem się, ale to mnie jeszcze bardziej przekonało, że wartościową kulturę można upowszechniać właśnie przez takie festiwale jak Polski Festiwal Sztuki Orzeł.

Kiedyś biorąc udział w dyskusji nad tekstami Boba Dylana, wygłosiłem tezę o konieczności zorganizowania sympozjów z udziałem psychologów i działaczy kultury, biorąc pod uwagę, że piosenka może również wychowywać. Dzisiaj, gdy Bob Dylan jest już laureatem Nagrody Nobla, nie trudno jest mi udowodnić jaką rolę spełniały jego piosenki.

Zasiadając w jury razem z Marią Szabłowską, która zasłużyła się popularyzowaniem polskiej piosenki w radiu i telewizji, z kolegą Markiem Gaszyńskim, świetnym dziennikarzem radiowym i kompozytorem Jerzym Petersburskim Jr, staraliśmy się z licznego grona wykonawców wybrać najbardziej utalentowanych mając do przyznania prestiżowe nagrody.

Podkreślić również należy rozmach festiwalu, imponujące zaplecze techniczne i dobrą organizację. Festiwal łączył wszystkie najważniejsze elementy składające się na polską kulturę – malarstwo i grafikę, słowo, muzykę, taniec, prezentowane były również wystawy plakatów. Świetne imprezy towarzyszące, koncert Sadowskiego i Karpowicza, Antoniego Czajkowskiego, recitale i bogato wystawiony spektakl Józefowicza „Polita”.

W skrócie – olbrzymie brawa dla organizatorów Polskiego Festiwalu Sztuki Orzeł 2016. Sądzę jednak, że największy nacisk należy położyć na popularyzację tak bardzo potrzebnego nam i polskiej kulturze festiwalu, żeby docierał on do jak największej ilości widzów, uczestników i słuchaczy."

Krzysztof Dzikowski

POWRÓT